Saturday, December 11, 2010

CRAFTER : ARTIS @ PENIAGA?... & HANDMADE

assalamualaikum...apa khabar anda semua?

Sedikit pelik & skema tajuk tu ya? Jom baca dulu apa yg terjadi...

Ops...sebelum itu,

tiada niat saya untuk menghentam @ menyalahkan @ memburukkan @ menyakitkan hati @ menghina & segala perbuatan negatif yg disandarkan pd mana2 individu atau kumpulan. Hanya pendapat dari diri saya sendiri. HARAP MAKLUM.



Saya berjalan2 di blog2 rakan2. Mata saya ter'blink' pd satu entry oleh ASMA .
entry yg bagus asma...saya sangat suka...wlwpun dah terlambat baca..hehe

Terpanggil untuk menulis sesuatu tentang luahan perasaan nya. BACA DI SINI

Ya...ya...saya rasakan amat benar apa yg dinyatakan oleh designer tu. Ops...asma, jangan marah atau kecik ati.Saya juga faham apa perasaan & apa yg awak rasakan di kala itu. Orang kelihatannya tidak menghargai hasil seni kita kan? penat2 buat,bersengkang mata nak hasilkan yg terbaik, orang kata pulak. Walaubagaimana pun, jangan cepat melatah, think positive!

Dan ini yg suami saya selalu sebutkan pada saya bila berbicara tentang HANDMADE.
Hanya hasilkan bila ada permintaan yg betul2 kita rasakan boleh memberi impak pada kita & customer. Jangan letihkan diri. Nilai hasil kerja kita dengan kualiti & harga yg setimpal. Jika kita ingin menjadi artis, tumpu pada itu. Tapi, jika kita ingin menjadi peniaga, juga bertumpu pd itu.

Ya...dan ya...saya akui apa yg suami saya sebutkan ini.

Percaya atau tidak, yang perbincangan antara saya & suami saya berkenaan topik ini TELAH berlangsung beberapa sesi dalam bulan ini.
Hm...idea sudah mari...idea sudah mari...tapi nanti dulu. Sambung cerita dulu..

Kepada asma & semua crafter, saya amat kagum dengan kreativiti anda semua! teruskan usaha anda mencari rezeki & menghasilkan kraf2 yg sangat cantik & kemas kualitinya. Tingkatkan usaha & kreativiti serta kualiti hasil kerja anda. Ingatlah hanya Allah yg memberi rezeki & semuanya telah tertulis & dakwat pun sudah kering....

& bagi saya...berbahagialah...hanya orang2 tertentu yg menerima hasil tangan saya...tidak kira dalam tempahan atau hadiah. Harga? bergantung pada material & kesusahan dalam menghasilkannya.

Apa komen anda tentang handmade?




3 comments:

therosputih said...

bg saya, handmade lebih kepada kepuasan diri sendiri, kalau nak jual, depends pada pelanggan dan kepuasan kita juga...kalau org tak hargai, kita juga yang kecewa...nak buat mcm mana...

Langit Pertama said...

Salam..

Ya, saya faham maksud Pu3..
TQ kn sudi baca luahan perasaan yg pjg lebar tu... ^_^

natasha said...

ros putih : benar. kita akan kecewa bila org x hargai. jadi,jual pd org yg benar2 'mengerti'.

langit pertama : terima kasih singgah sini.:)

"Barangsiapa yang Allah beri hidayah, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya hidayah."