Thursday, April 15, 2010

BELAJAR MEMBACA TANPA MENGEJA

Assalamualaikum...

Kali ni nak tulis ttg aktiviti yg saya buat sepanjang mgu ni. (xde la sepanjang pun, baru hari rabu mula..)

Mengajar Maryam membaca....(abduh pun join sekali)



Saya ada beli 2 buah buku ttg mengajar anak membaca tanpa mengeja masa ke Jakarta bulan lepas. Tergerak untuk mencuba. Maryam hanya tau ABC melalui lagu2 kanak2...bila tunjuk ABC kat carta...dia x berminat bagi tumpuan. Padahal Maryam seorang anak yg cepat belajar & cepat mengingat apa2 yg kita ajarkan. So, saya beralih pd kaedah ni pulak.

Selasa malam, saya stay up dari kul 11 mlm sampai 2 pg....potong felt & huruf...




Hari Rabu ajar silibus 1...x sampai 10 minit...ingat dah.




ok...beralih pd no 2, sama gak...10 minit...dah ingat.




ALHAMDULILLAH...x sia2 saya stay up buat flash card tu...hm...

So, la ni saya dlm proses nak menambahkan flash card ikut silibus yg dinyatakan dlm buku tu.

& saya berazam utk mengajar Maryam sehingga selesai & dia pandai membaca.

Bagi saya, anak2 perlu diajar membaca dari kecil supaya dia terbudaya dengan ilmu & amalan membaca. Baru la jadi orang yg bijak.

Minta kalian doakan ye?

Ya Allah..permudahkanlah & berikan diriku & semua ibu2 kesabaran & jannah dlm usaha kami mendidik anak2...amin.


note :
jika ada sesiapa yg berminat nak join pembelajaran ni @ ada idea yg lebih bagus dlm mengajar anak membaca...sila email saya ye? Saya perlu menuntut ilmu & berkongsi ilmu.
tq


No comments:

ROLL BRIM HAT

hasil terbaru knit saya.