Monday, February 1, 2010

NURSING COVER (NC)

Assalamualaikum..

apa khabar korang sume? Moga Allah berikan kita ilmu yg bermanfaat, rezeki yg baik & amalan yg diterima. AMIN.

Kali ni nak cite tentang nursing cover..
(lama dah berhajat nak tulis, tapi x berkesempatan nak taip panjang2 ni...ni anak2 dah tido, boleh la luangkan masa sikit)





(gambar ehsan dari blog Big Eyes Shop)


Nursing cover ni digunakan untuk meng'cover' aurat daripada dilihat oleh orang lain semasa kita menyusukan anak lebih2 lagi di kawasan yg ramai orang. Selalunya orang yang menyusukan anak ni, akan menghadapi masalah nak menyusukan di shopping complex, kenduri & tempat2 awam sehinggakan ada yg terpaksa mencari sudut2 tersembunyi, dicover oleh suami / stroller. Alhamdulillah kalo tempat yg kita pergi tu ada sediakan tempat / bilik khas untuk menyusukan anak (kat shopping complex besar selalu ada tempat ni). Kalo x, tu yg jadi cam situasi yang saya cite tu. hehe...

kengkadang saya tengok, cian kat org yg breastfeeding -BF anaknya. nak BF anak pun kena sembunyi2, padahal menyusukan anak ngan susu ibu kan adalah yg terbaik & disuruh oleh Allah dalam surah Al-baqarah ayat 233 - (ada banyak perbahasan lain bersangkutan dengan BF dalam ayat Quran tu....nanti kita bincang lain topik ye?)

ops...Iklan jap..ok..kita kembali pd NC kita.

Ciri2 nya yang lebar (untuk mencover baby juga aurat) & ada 'tingkap' untuk 'menjenguk' anak ketika disusukan, menjadikan NC ni satu dari pelengkap bagi saya dalam usaha menyusukan anak lebih2 lagi di public.

Jangan risau! orang x nampak kita tengah menyusukan anak... saya dah banyak kali menyusukan anak sambil berjalan (bukan duduk tau...hehe..super mama konon2 nya) kat Pasar Tani Mega...merata shopping compleks...Zoo...kenduri...mana2 pun la yg Abdurrahman nak menyusu... kui kui..


Bagi wanita yg pakai baju kurung / jubah / blouse/ baju yg x berbutang kat depan, bila nak menyusukan anak, sure kena selak baju. Dan pastilah yang paling susah nak di cover adalah aurat. Memang NC ni dapat membantu.


Bila tengok balik, cam apron besar pun ada kan? Kui kui (Eyda la dok gelakkan kami pakai benda ni..katanya : " aku kelakar tengok benda ni, cam apron!" last2 bila dah bersalin baru ni, dia yg mintak kami belikan untuk dia...ha...baru hang tau apa manfaatnya..kui kui....
jangan mare e?)

Memang sangat manfaat. Walaupun bila gendong anak, saya guna ring sling, boleh main tarik2 kain bahagian atas untuk tutup, tapi kalo cover ngan NC ni lagi dapat menyempurnakan penyelamatan aurat...(wah bahasa..kalo org Dewan Bahasa check...mau garu kepala diorang...hehe)

Awalnya, cik abang saya dok kata gak..."buat apa beli NC ni? nak guna camna? manfaat sangat ke yang ayang beria-ia nak beli?" La ni...dia sendiri mengakui manfaatnya & menarik kembali kata2 nya....:) Bahkan, kalo saya gi memana x bawak NC ni, dia yg bising. Siap suh beli lagi buat spare kalau2 yg satu ni basah / kotor. YES!! ADA LAMPU HIJAU nak tambah koleksi!!
Hehe...


Koleksi ring sling, pouch sling & NC saya ni saya beli dari blog Kak shada - Big Eyes Shop. Kualitinya bagus, harga pun murah. (wah..promote blog Kak Shada ni..pasni boleh la dapat diskaun / free NC ke, ring sling ke...haha)

(Sejarahnya : Kak Shada ni saya kenal dari Ratuhati.com)

So, saya amat2 mensyorkan pada ibu2 yg menyusukan anak, modalkan la sikit wang anda untuk membeli /bagi yang pandai menjahit, buat sendiri NC ni. Sungguh! anda xkan rugi (peh...cam kempen MLM).



KEMPEN SAYA KALI INI :

LINDUNGI LAH AURAT ANDA

SEMASA

ANAK ANDA MENIKMATI KEBAIKAN SUSU IBU!!
:)




Hak cipta : Big Eyes Shop



No comments:

ROLL BRIM HAT

hasil terbaru knit saya.