Thursday, December 25, 2008

SAPERAH

Fuh..sekian lama menyimpan saperah ni....ala yang kain selalu orang buat alas makan kat bawah tu...
Hasil kerja ni siap masa belajar kat UM lagi....masa lapang, dok menyulam ni. Aini la yang ajar...balik cuti semester, dia belajar kat KEMAS. Abih cuti, balik rumah sewa, dia gi ajar semua orang. Dah jadi ketagih, masing-masing beli kain dan benang sulam (benang satu gulung banyak tone warna).
Saya berjaya hasilkan 2 saperah warna purple ni. Satu guna kain 2 meter, satu lagi kain 1 meter. Memang berjasa sungguh la. Cik abang kita pulak suka panggil kawan2 datang makan kat rumah, bentangkan saperah ni je la.
Ada satu lagi warna pink, tapi bunga nya lain. Lain kali upload yang tu pulak.
Kalo rajin, nanti saya akan buat tutorial ringkas camna nak buat ni. Saya pun baru belajar gak dan maklum kat luar sana lagi ramai kawan2 yang dah pro n kemas hasil kerjanya...just nak kongsi2 ilmu sikit...boleh kan? ;)
Ops...sori, x sempat iron. Hari ni senang nak upload gambar..tu yang cepat2 amik gambar dan upload. Maaf la ye? heheh



Ini adalah corak bunga nya. Main pintal2 je kat jarum, pastu tarik....jgn risau..senang je nak buat...insya Allah, saya akan tunjukkankan sikit2 nanti...


Ha...ni bunga kecik..sebahagian dari yang besar tadi






Ini adalah jahitan kemasan bahagian tepi...jap nak tengok buku apa namanya...ha...jahitan bulu ayam. Buat rapat2 memang cantik. Tapi yer la...saya ni x mahir lagi...sori le kalo x cantik. heheh




5 comments:

JUN said...

Natasha...kak Jun memang suka saperah klasik ni. Bagilah yang moden macam mana pun, yang klasik macam ni juga yang kita cari. Nanti kalau teringin nak tempah, kak Jun tahu mana nak cari...:-))

Idayu said...

lawa tasha..nti ajar ye.hehe,suka buat benda ni cuma skrg dah taksmpat(sikecik n dukung je..hehe)

Natasha binti Mokhtar said...

idayu..insya Allah, saya akan tuliskan tutorialnya...sekarang ni pun tgh buat lagi. Ada kawan tempah. Semeter n 1 1/2 meter...

kak jun..bagitau la kalo nak tempah..nak warna apa..insya Allah, harga nya berpatutan. :)

EjdeeJasmi said...

mmg chantek..pandai..emi pon ngah menjahit..ambik design dr tasha la..leh kan?..emi ni berlajar tnpa guru..huhuu..t dh siap emi attchkan lam blog emi...

Natasha binti Mokhtar said...

ejdee jasmi...terima ksih...kalo dah siap, bagitau e? blh tumpang tgk...selamat berjaya..:)

"Barangsiapa yang Allah beri hidayah, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya hidayah."